استاد احمد عبادي (موزيکال و مصور )
 
درباره وبلاگ


ما همه ناييم و از نيستان جداييم : بياييد يكنفس و يكدل درناي جانمان بدميمم و از آن بانگ عشق برآوريم و از اين نواهاي يكصدا دفتري گردآوريم و آنرا در نوای قلعه پایان بنگاريم . . .
آخرین مطالب
پيوندها
  • فروشگاه نقاشی
  • وبلاگ روستای قلعه پایان
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسیقی ایرانی و آدرس navayeghalehpayan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 128
بازدید ماه : 128
بازدید کل : 8642
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1




موسیقی ایرانی
وبلاگ تخصصی موسیقی ، نوای قلعه پایان (صالح ابراهیمی قلعه)




 

... از ديگر شاخصه هاي ساز استاد بداهه نوازي هاي زيبا و ويبره هاي طولاني و گليساندو هاي به موقع و زيبا که به ساز استاد زيبايي هاي خاصي بخشيده ...
 

 

 

استاد عبادي در سال 1283 در تهران به دنيا امد پدر ايشان استاد ميرزا عبدالله بودند که رديف امروزي ما را جمع اوري کردند و به شاگردان اموزش دادند که اگر ميرزا عبدالله نبود موسيقي ما از بين رفته بود.استاد عبادي فرزند اخر ميرزا بود.ميرزا عبدالله در نواختن تار و سه تار استاد بودند ولي چيزهايي که روايت شده ايشان بهترين نوازنده سه تار دوره خود بودند و با سه تار انس بيشتري داشتند « استاد صبا روايت ميکردند وقتي براي اموزش منزل ايشان ميرفتم وايشان با ان قيافه دوست داشتني واخلاق مهربان و آن سيبيل هاي سفيد به من درس ميدادند.گاهي اوقات که دو زانو مينشستند وسه تار را بر ميداشتندوبراي خود ساز ميزدند بعد از مدتي سه تار ايشان را برميداشت وبه عالم ديگر ميبرد » و همين دلايل کافي است براي گرايش استاد عبادي به اين ساز عرفاني.ايشان از 7 سالگي مشق سه تار را نزد پدر شروع کردند و13 سال بيشتر نداشتند که ميرزا فوت کرد وايشان مشق سه تار را پيش خواهرانشان ملوک و مولود وبرادرشان جواد ادامه دادند(دليل اينکه اسمي از جواد عبادي برادر ابزرگتر استاد نميبينيم اينست که ايشان در اثر يک صانحه مجبور شدند سه تار زدن را کنار بگذارند) نکته جالب درباره ساز استاد اينست که با اينکه ايشان پسر ميرزا عبدالله بود نوازتندگي ايشان هيچ شباهتي به نوازنده هاي هم دوره خود که اکثرا شاگرد ميرزا عبدالله بودند ندارد و با نوازندگي قدما متفاوت است.ايشان در دوره اي که سه تار به خاطر حجم کم به خلوت افراد رفته بود و در غبار فراموشي فرو رفته بود اين ساز را در راديو معرفي کردند.ازشاخص هاي نواخته هاي قدما مضراب هاي پر و با واخوان وبعضا پرقدرت بود.استاد يک بار وقتي که از دوستانشان درباره نواخته هاي خود پرسيدند(در ان زمان امکان ضبط از راديو نبود و اجراها کاملا زنده بود)انها جواب مي دادند گاهي اوقات نت ها دقيق شنيده نميشود وتداخل دارند و حالت نا خوشايندي ايجاد ميکند(که به دليل ضعف دستگاه هاي صدابرداري در ان زمان ها بود) و اين همان چيزي بود که استاد را به فکر فرو برد تا چاره اي براي اين مسئله پيدا کند.و اينجا بود که استاد نوازندگي تک سيم را ابداع کردند که واقعا سه تار نوازي را تحول بخشيد.و ميبينيم که در نواخته هاي استاد عبادي تک سيم هاي بسيار زيبا و شفاف ودلنشين به کار ميرود که از اين ويژگي اکثر نوازنده هاي امروزي مانند استاد عليزاده و استاد مشکاتيان و استاد پير نياکان و استاد بهداد بابايي و استادکيوان ساکت و استاد شعاري و...به وفور استفاده ميکنند .

 

از ديگر شاخصه هاي ساز استاد بداهه نوازي هاي زيبا و ويبره هاي طولاني و گليساندو هاي به موقع و زيبا که به ساز استاد زيبايي هاي خاصي بخشيده.از ديگر ابتکارات استاد کوک هاي جديد بود.قبلا نوازنده ها معمولا از کوک هاي تار براي سه تار استفاده ميکردند ولي استاد عبادي اين رويه را تغيير داد و ثابت کرد بعضي از اين کوک ها مناسب سه تار نيستند و دو نوار به عنوان اموزش کوک سه تار منتشرکردند که در ان براي گامهاي مختلف و حتي گوشه هاي مختلف کوک معرفي کردند که واقعا براي همه شاگردان مفيد بود.

نکته جالب ديگر اينست که ايشان هميشه و کاملا تک سيم نميزدند و به موقع واخوان ميدادند و پر قدرت ميزدند و به موقع تک سيم ميزدند که کاملا در قطعات ضربي ايشان مانند ضربي سه گاه و چهارگاه و...مشهود است.نوازنده هاي زيادي بعد از استاد عبادي به شيوه ايشان رو اوردند ولي هيچ کدام به لطافت ساز استاد عبادي نشد و اين دليلي نداشت جز لطافت و مهرباني عجيب استاد عبادي.همه شاگردان ايشان از قلب رئوف استاد حکايت ميکنند يکي از شاگردان ميگفت: وقتي استاد عبادي نماز مي خواند و قنوت مي گرفت ، حالت روحاني خاصي داشت . اين حالت استاد چنان در من اثر كرد كه من پرسيدم و ايشان جواب دادند كه از خداوند مي خواهم به اهل هنر كمال و تكامل ببخشد. اينگونه بود که استاد سه تار را از خلوت بيرون اورد و معرفي کرد .

استاد پير نياکان ميگفتند به همين دليل است که ميبينيم اکثر نوازنده هاي هم دوره من که در زمان استاد عبادي شاگرد بودند و سازشان سه تار نبود سه تار را به عنوان ساز دوم خود انتخاب کردند و به ان گرايش پيدا کردند که مي توان به آقايان عليزاده و مشکاتيان و پيرنياکان و ... اشاره کرد استاد با بزرگاني همچون مرحوم استادظلي و مرحوم استاد بنان و مرحوم استاد قوامي و استاد شجريان و استاد پايور و استاد کسايي و مرحوم استاد تجويدي و... همکاري داشتند. ايشان در سال 1371 دارفاني را وداع گفتند.

 
 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 10:37 ::  نويسنده : صالح ابراهیمی